Vad är det som händer på Elliots?

Som den observante förbiflanerande redan noterat, har Elliots på Alviksvägen målat om sin matsal under påsken. Ljust grå väggar med vita snickerier. Mycket snyggt! Men det var inte det jag tänkte berätta.

     I onsdags jobbade fotografen Emil Fagander på restaurangen hela dan. Han började då att ta bilder till en ny kokbok som kommer i höst: Elliots i Bromma.

Emil Fagander plåtar på Elliots. Servitören Carl Johan Kellin poserar under griffeltavlan.

 

Jo, för nu är det officiellt. Jag har skrivit kontrakt med Martina och Mathias Elliot om att ge ut en riktigt läcker kokbok till hösten. Den första Brommakokboken – speciellt för dig som bor i Bromma!

     När Martina och Mathias öppnade sin restaurang i Äppelviken, 2008, var det den första »riktiga« krogen i Bromma. I dag är Elliots ett riktigt Brommahäng. Alla som jobbar på restaurangen är födda och uppvuxna i Bromma. Liksom de flesta av gästerna. De som gillar att ta tolvan till Elliots – och promenera hem!

     Jag går också gärna till Elliots. Fiskgrytan är en favorit (receptet finns med i min bok Bara Bromma). Ibland tar jag med mig maten hem från deras take away. Jag lärde känna Mathias redan 2002, när jag fyllde femtio. Då lagade Mathias maten på mitt kalas.

     Idén att ge ut en kokbok med Brommakänsla har jag burit på en tid. Nu förverkligas den tanken i samarbetet med familjen Elliot och fotografen Emil Fagander. Boken utkommer i oktober.

Emil och Mathias arrangerar en matbild. I onsdags plåtade de elva (!) recept. Läs mer på Elliots Facebook.
Alviksvägen Elliots Emil Fagander
0 kommentarer