En reaktion från en politiker

Ni som redan i somras förhandsbeställde min bok Bara Bromma kommer kanske ihåg att jag gjorde en utfästelse. Jag lovade att skicka boken som gåva till samtliga lokalpolitiker i Bromma stadsdelsnämnd och kommunpolitiker i Stockholms stadsbyggnadsnämnd. Och jag lovade att alla som beställde boken före 1 oktober skulle få sitt namn tryckt i tacklistan längst bak i boken (sid 221).

     Böckerna överlämnades i början av december tillsammans med ett personligt brev till var och en. Läs brevet här.

 

I ett tidigare blogginlägg har jag solat mig lite i glansen av alla vänliga läsarreaktioner som jag har fått efter bokens utgivning. I detta blogginlägg hade jag hoppats kunna redovisa reaktioner från stadens och stadsdelens politiker. Vad tyckte de om boken? Lärde de sig något nytt? De är ju ändå valda för att fatta beslut som rör trädgårdsstadens framtid.

     En person hörde av sig. Indirekt. En vecka före jul kom ett mejl från en politisk sekreterare i stadshuset: »Hej Christian. Hjärtligt tack för ditt brev och den fina bok som du skickat till vår ledamot i stadsbyggnadsnämnden, Erik Slottner. Erik kommer med glädje att ta del av det du skrivit.«

     Tja, det var allt. Så välkomna var de tjugosex julklapparna!

     Men även uteblivna reaktioner säger en hel del om hur våra valda politiker prioriterar trädgårdsstaden. Eller hur? Och visst är det sorgligt?

     Så till dig som nästa gång hör av dig till våra folkvalda med synpunkter på ett ärende som rör trädgårdsstaden …

… om spekulativa bostadsrättsombildningar, om sprängning och trädfällning för byggnader som ännu inte fått bygglov, om aggressiva förtätningsplaner, om sex våningar höga »stadsvillor«, om trafikinfarkter, avloppstunnlar och hot om expropriering …

… kom ihåg att alla politiker som du kontaktar i ett sådant ärende, de har ett ex av Bara Bromma på sitt skrivbord.

 

0 kommentarer