Jan Tigerström ringde

I ett tidigare blogginlägg har jag gnällt på politikerna i Bromma stadsdelsnämnd. De hade alla fått min bok Bara Bromma i julklapp, men mer än en månad senare väntade jag fortfarande på ett tack … eller åtminstone en reaktion.

     Men så i veckan ringde Jan Tigerström, moderaten och vice ordföranden i stadsdelsnämnden.

     »Med skammens rodnad …«. Så inledde han samtalet. Han hade läst min bok under julhelgen och sent omsider ville han tacka för mitt initiativ. Han berömde boken och han sa att han hade lärt sig nya saker. Och visst, det var ju trevligt att höra. Kände mig nästan lite smickrad.

     Jan Tigerström var ordförande i stadsdelsnämnden fram till valet 2014. Därefter skiftade majoriteten och MP:s Cecilia Obermüller tog över i Bromma. I min bok kritiserar jag just moderaternas hyckleri. I varje valrörelse vill de värna trädgårdsstaden, men däremellan röstar de för nästa varje förslag till förtätning. Moderaterna gjorde också ett uselt val i Västerled 2014.

 

Lyckade och mindre lyckade exempel

Samtalet från Jan Tigerström hade emellertid en helt annan ton. Han var bekymrad över den nya trenden med provocerande bostadsrättsombildningar i Äppelviken och han hörde sig för om de senaste turerna. Till exempel Majvägen 12. Där står ju sen en tid tillbaka ett svartbygge, som – om man följer lagens bokstav – ska återställas (dvs rivas). Men kommer kommunen att gå så långt? Det ska bli spännande att följa utvecklingen.

     Sen talade vi om lyckade förtätningar och han framhöll seniorbostäderna i kvarteret mellan Alviksvägen och Äppelviksvägen som goda exempel. Jag höll med. Här har man lyckats med både höjdskalan och färgskalan. De nya byggnaderna är fint anslutna till de äldre. Flerfamiljshus har ju alltid ingått som en naturlig del av trädgårdsstaden.

 

Rådgivande möten

Tigerström hade ytterligare ett ärende. Han berättade att stadsdelsförvaltningen i år ska anordna en ny serie med rådgivande möten, utöver de ordinarie sammanträdena. Som jag uppfattade det, vill politikerna hämta in bakgrundskunskap i olika frågor genom att bjuda in medborgare eller experter till en sorts seminarier. Och nu fick jag frågan om jag ville komma till ett sådant möte om trädgårdsstaden.

     Jag svarade ja. Det vill jag gärna.

     Jag uppfattar den här inviten som ett uttryck för en ärlig vilja att lyssna på medborgarna och lära sig mer om trädgårdsstadens kvalitéer. Om sånt som bekymrar oss. Och sånt som vi talar om med varandra. Det gläder mig. Därmed har julklappen gjort en liten nytta.

 

Vad vill du att jag ska ta upp?

Vad tycker du att politikerna bör få veta mer om? Vad bekymrar dig mest? Nockebyhov? Tunadalen? Avloppstunneln? Dungen vid Ålstensgatan? Skidbacksskogen? Ekorrvägen? Timmerfallet? Vision Alvik? Skriv gärna en kommentar här på bloggen eller skicka ett mejl direkt till mig. Jag lovar att föra det vidare till det kommande »rådet« med stadsdelens politiker.

Cecilia Obermüller Jan Tigerström
0 kommentarer