Bagar Bengtssons koppling till Park Konditori?

Kvartetet Drivbänken, mera känt som »engelska radhusen«, vid Alléparken, anordnade sin traditionsenliga sommarfest i veckan. De hade valt årets hittills vackraste och varmaste kväll för sitt knytkalas. Framburna stolar och bord täckte snart grusplanen på innegården. Rosévin och »examenskänsla«. Fyrtiotre familjer är medlemmar i bostadsrättsföreningen och tillsammans delar de på Drivbänkens innergård. Nästa alla var där. Kokboksförfattaren Anna Bergenström, som bott många år i Drivbänken, hälsades särskilt välkommen tillbaka, som hedersmedlem.

     Jag var inbjuden som »hemlig gäst« och pratade om min bokutgivning och mitt engagemang för Trädgårdsstaden. Jag berättade bland annat om hur Trädgårdsstaden har gestaltats i romaner och beskrivits i biografier och sakprosa. I min bok Bara Bromma har jag samlat över trettio litterära citat om vår stadsdel.

 Långbord i Trädgårdsstaden. Sommarfest på Drivbänkens innegård. Foto: Eva Enarson.
 
Men jag har ännu inte hittat »engelska radhusen« i litteraturen. Var det kanske någon bland åhörarna som hade ett tips? Och visst fick jag napp!

     En av åhörarna, Oscar Ekeblad, tog till orda:

     – Jo, jag vet inte om det är helt sant, inledde han. Men jag vill egentligen inte kontrollera alltför noga – eftersom historien är så bra. Hur som helst. För länge sen bodde Lennart Hellsing i ett av radhusen [från fem års ålder, på tjugotalet, hos sina morföräldrar, enligt Wikipedia, min anm.).

     – Redan då kunde man handla bullar på Park Konditori. Och vet ni vad bagaren på Park hette? Jo – Bengtsson! Så där har vi en litterär koppling till »engelska radhusen«, fastslog Oscar och tog emot en stor applåd från grannarna.

 

Boken om bagar Bengtsson skrevs långt senare (1966). Den blev först starkt ifrågasatt för att den skojade om döden och begravningar. Boken var under en tid till och med förbjuden på svenska barnbibliotek. Kommer ni ihåg?

     Bagar Bengtsson här i stan
     han har bakat en krokan
     och där bodde han med Bullertina Bergis.

     …

     Nu är Bagar Bengtsson död
     han har bränt sig på ett bröd
     och här ligger han begravd i en limpa.

     Bullertina grät en tår
     och hon lade vid hans bår
     en karlspaderkrans med beska bittermandlar.

     I mitt hjärtas goda jord
     föll en smula från ditt bord…
    när du bröt din sista skorpa och bröt upp.

Se där, ett nyupptäckt litterärt citat. Och kopplingen till kvarteret Drivbänken är ju uppenbar. Så, kolla aldrig en bra historia. Då kanske det visar sig att den inte är sann.

 

––––––––––––––
PS
Vill du veta när nästa blogginlägg publiceras? Gilla bloggens Facebooksida, så får du en automatisk påminnelse.

 

 

2 kommentarer
Janicke

Det här var ju en trevlig blogg att hitta för mig som nyligen flyttat till Nockeby, utan tidigare anknytning till Bromma. Dig ska jag följa, och din bok har jag beställt på biblioteket!

Svar: Janicke,tack för hälsningen och välkommen till Bromma! Roligt att du gillar bloggen. Fortsätt att följa den. Ett tips: gilla bloggens FB-sida – https://www.facebook.com/barabromma/ – så får du en påminnelse när jag gör ett nytt inlägg. /Christian R
Christian Reimers

Janicke

Check!