Varför är den här bilden så provocerande?

Den här bilden togs i går morse (2/3).  Klockan sju. Tio långtradare i kö längs Stora Mossens backe.
 
Långtradarna stod där och väntade, osande, med dieselmotorerna påslagna, någon meter från köksfönstren till de boende längs Stora Mossens backe. När jag gick förbi på min morgonpromenad slutade kön vid Stavgårdsgatan. Dessutom hade några lastbilar backat in och ställt sig beredda på en tvärgata.
     Vad gjorde alla långtradarna där?
     Jo, de väntade på att köra fram till byggplatsen lite längre ner i backen. Där ska NCC bygga fem höghus intill villorna på Helmelinstigen. 
De fem huskropparna har en gemensam fasadyta som motsvarar Stockholms slott. Bild ur NCC/Bonovas säljmaterial på nätet.
 
Men innan det är dags att bygga, måste man spränga bort ett stort berg. Och inte bara berget som syns för ögat, utan mycket mer och djupare. Under husen ska det bli garage.
     Det är därför långtradarna står och osar längs Stora Mossens backe. Ett halvår ska det ta att spränga och köra bort berget.
 
När jag tog bilden ovan blev en av lastbilschaufförerna så upprörd att han öppnade bildörren och hoppade ner på gatan. Han gick fram till mig och röt:
     – Har du tillstånd att fotografera min bil?
     – Nja, sa jag lite förvånad. Varför skulle jag behöva ett tillstånd?
     – Jag gör bara mitt jobb, sa chaffisen.
     – Det gör jag också, sa jag.
 
Jag vet inte vad som var så provocerande med att jag tog en bild med mobilen. Jobbade han svart? Var han sjukskriven? Hade lastbilen körförbud? Ville han inte få åkeriets logga i bild? Jag kollade registreringsnumret när jag kom hem, men fann inget märkligt. Bolaget var registrerat i Rotebro.
     
Bara en föraning?
Här har vi en liten föraning av hur det kommer att se ut längs Alviksvägen om några år, om avloppstunneln under Nockeby och Ålsten byggs. Tunneln ska mynna vid Ålstensängen och därifrån ska ett oändligt långt långtradadartåg frakta bort ännu större volymer av schaktmassor. Föreställ dig hur det kommer att se ut. Dag efter dag efter dag.
––––––––––––––
PS
Vill du läsa nästa blogginlägg? Gilla bloggens Facebooksida, så får du en automatisk påminnelse.
 
0 kommentarer