Vi bygger en pool

Frågorna om sprängningarna i trädgården vid Herman Ygbergs väg 13 börjar klarna.
 
På FaceBook skriver fastighetsägaren i dag (17/12):
»Vi bygger en pool nedsänkt till marknivå. Och vi har självklart haft samråd flera ggr med SBK via telefon. Inga oklarheter här. Om någon har frågor eller undringar så ring på dörren eller kontakta oss direkt i st f att spekulera på nätet.«

 
Bra med besked. Det är många som hört av sig under de senaste veckorna och frågat vad som pågår. Jag vände mig då till Stadsbyggnadskontoret, men ingen visste något. De förnekade att det förelåg något ärende på den fastigheten. SBK rekommenderade därför att jag skulle göra en tillsynsanmälan, vilket jag också gjorde i Trädgårdsstadsföreningens namn. Så nu vet även SBK vad som pågår.
 
Under mina efterforskningar har jag lärt mig något annat också. Det krävs marklov när man ändrar marknivån mer än 0,5 meter. Men om man spränger först och fyller med vatten sen, då räknas vattenytan som »marknivå«.
 
––––––––––
PS.
Vill du läsa nästa blogginlägg? Gilla bloggens Facebooksida, så får du en automatisk påminnelse.
0 kommentarer