Måla om med färger och icke-färger

Byggnadsinspektören Elisabeth Melin vid Stadsbyggnadskontoret har undanbett sig ytterligare frågor om bygglovet vid Herman Ygbergs väg 11 och hänvisar i stället till Magnus Johansson, en chefsnivå högre upp på SBK. Magnus Johansson grubblar därför sen en vecka över Trädgårdsstadsföreningens anmälan om olovligt byggande vid Herman Ygbergs väg 11. Trafikkontorets Åsa Edvardsson har också bekräftat att flera tjänstemän är inblandade i utredningen om biltrafik på Huldrestigen. Så här i semestertider får vi väl ha lite extra tålamod, men bloggen kommer naturligtvis att rapportera om vad som händer, eller inte händer. Fortsättning följer.
 
* * *
 
I veckan fick jag ett mejl från en följare som – så här i ommålningstider – bad mig att uppmärsamma vikten av att respektera trädgårdsstadens ursprungliga färgsättning. Brevskrivaren hade iakttagit en ny färgsättningstrend. »Allt fler villor målas om i vitt och ljusgrått. Jag stod själv för ett år sedan i Måleributiken i Alvik och skrämdes av alla kraftiga fasadfärger. Förstår att många fegar ur och väljer en icke-färg.«
 
Ja, jag har också noterat trenden att måla »vitt och fräscht« i flera delar av Bromma. Och det passar ibland, men inte alltid. Även andra kulörer tenderas att bli allt ljusare. Den traditionella »herrgårdsgula« ockran är inte alls så crème- eller vaniljfärgad som den fasadkulör som färgindustrin marknadsför i dag. Och innan du väljer kulör, se hur grannhusen är målade. Tänk inte bara på ditt hus, tänk även på den samlade gatubilden. Vill du veta mer om trädgårdsstadens traditionella färger och kulörer kan du gå till Helena Hambræus och Elvy Engelbrektsons bok Trädgårdsstadens Färger. Här är några tips (illustrerade med bilder ur boken):
 
Hus från 1910-talet, till exempel i Äppelviken
Under nationalromantiken var färgsättningen grafiskt enkel och kontrastrik. Trähus målades i mörkt mättade kulörer. Falurött eller tjärat i brunt och svart. Varmvita snickerier. Fönsterluckor och entrédörrar ofta i en avvikande kulör. 
 
Hus från 1920-talet, till exempel i Smedslätten och Ålsten
Färgsättningen under 1920-talet var rikt varierad med en behärskad färgglädje. Husen placerades ofta längs gatan och byggnadernas färger skulle samspela i gatubilden. Fasaderna målades i ljus och mörk guldockra, blekt brunt, gammalrosa, svalt grönt och brutet vitt. Fönstren i brutet vitt eller engelskt rött. Fönsterluckorna i avvikande toner och i mörkare kulörer. 
 
Hus från 1930-talet, till exempel i Stora Mossen
Funktionalismens färgsättning är återhållsam och ljus. Dagsljuset ska lyfta fram husens former. De putsade fasadernas färger är varmt vita, svalare gråvita och har även andra milda ljusa variationer. Fönstersnickerierna är ofta i ädelträ eller målade i mörka kulörer, som ockra, engelskt rött och mahogny. Balkongräcken av järn och takpåtar av koppar, eller målade i koppargrönt eller svart.
 
Boken Trädgårdsstadens Färger bygger på ett komplett färprogram för Bromma som författarna har arbetat fram under flera decennier. Du kan också se färgprogrammat i affischformat, på Måleributiken i Alvik. 
 
__________
 
Klicka på annonserna för mer info.
 
 
 
 
 
0 kommentarer